바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • P-ISSN1598-1487
  • E-ISSN2671-1487

자원기반학습을 위한 기록정보의 활용방안에 관한 연구

A Study on Use of Archival Information for Resource-based Learning

한국기록관리학회지, (P)1598-1487; (E)2671-1487
2008, v.8 no.1, pp.143-165
https://doi.org/10.14404/JKSARM.2008.8.1.143
한현진 (부산대학교)
이수상 (부산대학교)

  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구에서는 교실에서의 교사와 학생을 대상으로 한 기록정보서비스에 대해서 살펴보았다. 이 연구의 목적은 기록물을 자원기반학습에 적용하여 실제로 교육현장에서 활용할 수 있는 방안을 제시하고, 그 효과를 알아보는 것이다. 이를 위해 교사집단과의 협력작업을 통해 기록-자원기반학습 모형을 개발하였다. 그리고 이를 적용한 교수학습안과 일반적인 교수학습안을 개발하여 초등학교 6학년 수업에 적용함으로써 그 효과를 알아보았다. 기록-자원기반학습의 효과에 대한 검증은 SPSS WIN 12.0을 사용하여 t-검증을 실시하였다.

Abstract

This study is concerned with educational services provided for archives with a focus on programs for teachers and students in the classroom. The purpose of this study is to develop the archival-resource based learning model. And the other purpose is to find out the influence of the archival-resource based learning. The researcher and teachers designed two lessen plans for archival-resource based learning and general learning. To compare with the archival-resource based learning and the general learning, the researcher divided into two comparison classes of 6th graders of two elementary schools. Statistical analysis was conducted by analysis of covariance using SPSS WIN 12.0 for t-test.

참고문헌

1

교육인적자원부. 초등학교 교사용 지도서 사회 6-1.

2

김문희. (2006). 료를 이용한 인물학습-하향응을 중심으로-:한국기록관리학회 학술발표논문집.

3

대전일보. 大日초대석-조윤명 국가기록원장.

4

손미. 자원기반학습을 통한 자기 주도 학습 및 정보활용능력 신장.

5

송춘영. (2000). 역사교육의 이론과 실제:형설출판사.

6

심성보. (2007). 교수․학습자료용 기록정보 콘텐츠의 구성 및 개발절차.

7

오항녕. (2007). 역사교육의 또 다른 지평, ‘아카이브’. 역사교육, 101(101), 297-327.

8

이숙희. (2003). 기록보존소의 열람환경 구축에 관한 연구.

9

이용재. (2007). 전문도서관 마케팅 경영전략. 한국도서관·정보학회지, 38(3), 335-351.

10

정경희. (2003). 사회기술상호작용망(STIN)으로서의 디지털도서관 : American Memory Project를 중심으로. 정보관리학회지, 20(4), 91-111.

11

정경희. (2007). 시장세분화 기반의 기록정보서비스에 관한 고찰. 한국도서관·정보학회지, 38(3), 277-296.

12

조혜령. (2004). 초등 과학교과에서의 자원기반학습의 효과.

13

Willwams. (2006). Managing Archives - Foundations:Principles and Practice.

14

Yakel. (2004). Information literacy for primary sources: creating a new paradigm for archival researcher edu- cation. OCLC Systems & Services: International Digital Library Perspec- tives, 20(2), 61-64.

15

Smith. (2003). Customer Focus and Marketing in Archive Ser- vice Delivery: theory and practice. Journal of the Society of Archivists, 24(1), 35-53.

16

Osbornn, Ken. (1987). Archives in the Classroom. Archiviria, 23, 16-40.

17

Jimerson. (2003). reference, access and use. OCLC System & Service, 19(1), 13-16.

18

국가기록포털. http://contents.archives.go.kr.

19

국가기록원블로그. http://blog.naver.com/kirog.

20

미국기록보존소. http://www.archives.gov.

22

영국국립기록보존소. http://www.nationalarchives.gov.uk.

23

호주국립기록보존소. http://www.naa.gov.au/learning/index.aspx.

24

대전일보. 大日초대석-조윤명 국가기록원장.

25

Franz. Archives and Edu- cation: a RAMP study with guidelines. http://unesdoc.unesco.org/images/0007/000709/070930eo.

한국기록관리학회지