바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

Archival Contents Service for Education in the UK TNA

Journal of Korean Society of Archives and Records Management / Journal of Korean Society of Archives and Records Management, (P)1598-1487; (E)2671-7247
2018, v.18 no.1, pp.49-77
https://doi.org/10.14404/JKSARM.2018.18.1.049


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

As the teaching environment of schools has significantly shifted toward using various types of educational contents, the need for the use of educational contents as class resources has increased. Having an archive is an effective way of organizing information that can provide various educational contents. The National Archives (TNA) of the UK has been actively producing and providing educational contents for teachers and students for a long time. The purpose of this study is to analyze in depth the detailed examples and structure of the contents, the process of producing educational contents, and the methods of providing various contents of the TNA, which systematically provides diverse educational contents. It intended to help archivists discover the educational values of archives in providing users with various types of educational contents. Then, the study compared the analysis results with the National Archives of Korea and suggested for its improvement, as well as that of other archives in the country.

keywords
영국 TNA, 기록정보서비스, 교육용 기록정보콘텐츠, 국가기록원, UK TNA, archival information services, archival contents service for education, National Archives of Korea

Reference

1.

김솔. (2013). 대통령기록물 온라인 콘텐츠의 초등교육 활용방안. 한국기록관리학회지, 13(1), 59-79.

2.

김중락. (2015). 영국의 2014년 역사교육과정과 역사교육정책. 역사교육논집, (56), 69-98. http://dx.doi.org/10.17999/SOHE.2015.56.03.

3.

김한종. (2014). 역사교과서의 사회문화적 기능과 국가 이데올로기. 역사교육, (131), 103-129.

4.

김희정. (2008). 기록관의 교육서비스 사례유형 연구. 한국기록관리학회지, 8(1), 27-43.

5.

도윤지. (2013). 기록물을 활용한 지역사 교육콘텐츠 개발 방안 : 부산광역시 중등학교 교육을 중심으로. 기록학연구, (36), 69-119.

6.

서은경. (2006). 이용자 중심의 기록정보 활용 및 서비스 활성화에 관한 연구. 한국기록관리학회지, 6(1), 65-92.

7.

설문원. (2008). 기록정보서비스 전략계획 수립을 위한 기초 연구: 국가기록원을 중심으로. 정보관리학회지, 25(3), 249-271.

8.

설문원. (2006). 이승만시기 국무회의록과 정부부처 기록의 연관구조 분석에 기반한 역사 컨텐츠 설계 방안. 한국비블리아학회지, 17(2), 115-136.

9.

신예진. (2015). 역사교육용 기록정보 콘텐츠의 교육적 효용성 분석. 한국기록관리학회지, 15(3), 193-217. http://dx.doi.org/10.14404/JKSARM.2015.15.3.193.

10.

심성보. (2007). 교수학습자료용 기록정보 콘텐츠 서비스의 구성 및 개발. 기록학연구, (16), 203-258.

11.

윤은하. (2012). 기록정보 서비스와 정보공개 - 이용자 중심의 서비스 논쟁을 중심으로 -. 한국기록관리학회지, 12(2), 163-179.

12.

이은영. (2011). 교수·학습자료용 기록정보콘텐츠의 구조에 관한 연구-영국 TNA와 미국 NARA를 중심으로. 기록학연구, (28), 83-121.

13.

이은영. (2011). 교육과정 분석에 따른 교육용 기록정보콘텐츠의 예시 설계. 한국기록관리학회지, 11(2), 165-188.

14.

이은영. (2011). 교육용 기록정보콘텐츠 개발 절차에 관한 연구. 기록학연구, (29), 129-173.

15.

이해영. (2012). 기록관의 정보서비스 현황 조사 및 서비스 개선 방안에 관한 연구. 한국기록관리학회지, 12(3), 177-201.

16.

전수진. (2008). 보존기록관리기관의 온라인 콘텐츠 유형과 특징. 한국기록관리학회지, 8(2), 127-152.

17.

정하영. (2009). 시청각기록의 온라인 콘텐츠 서비스 현황과 개선방안 (79-86). 한국정보관리학회 학술대회 논문집.

18.

최재희. (2013). 영국의 마이너리티 역사교육과 기록물관리기관의 역할 확대 연구. 기록학연구, (36), 121-152.

19.

Smith, E. H.. (2003). Customer focus and marketing in archive: theory and practice 1. Journal of the Society of Archivists, 24(1), 35-53.

20.

Ericson, T.. (1990). Preoccupied with our own garden : Outreach and archivists. Archivaria, 31, 114-122.

21.

Robyns, M.. (2001). The Archivist as educator : Integrating critical thinking skills into historical research methods instruction. The American Archivist, 64(2), 363-384.

22.

국가기록원 교육 콘텐츠. http://www.archives.go.kr/next/theme/themeView01.do.

23.

국가기록원 카툰으로 보는 공문서. http://theme.archives.go.kr/next/officialDocument/docSketch01.do.

24.

국가기록원 학생 교사 콘텐츠. http://www.archives.go.kr/next/theme/userContents01.do.

25.

대통령 기록관 초등 교실. http://www.pa.go.kr/school/elementary/subject/index.jsp.

26.

The national curriculum. https://www.gov.uk/national-curriculum.

30.
31.

TNA Focussed topics. Abolition of slavery. http://www.nationalarchives.gov.uk/slavery/.

39.

Journal of Korean Society of Archives and Records Management