바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

자연과학분야 대학실험실에서의 연구노트 작성 및 관리에 관한 연구

A Study on the Creation and Maintenance of Laboratory Notebooks in Scientific Laboratories of a University

한국기록관리학회지 / Journal of Korean Society of Archives and Records Management, (P)1598-1487; (E)2671-7247
2011, v.11 no.1, pp.139-159
https://doi.org/10.14404/JKSARM.2011.11.1.139
김지현 (이화여자대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 대학 내 실험실에서 연구노트의 기록자인 학생들과 관리자인 교수들의 관점에서 연구노트의 중요성과 생산 및 관리의 측면을 조사하고자 하였다. 이를 위해 대학 내 물리, 화학, 생명과학 실험실의 교수 3명과 대학원생 4명을 대상으로 반구조화된 심층 면담을 실시하였다. 교수들은 연구 연속성을 연구노트 작성의 중요한 목적으로 인식한 반면 학생들은 기억으로서의 연구노트의 중요성과 이를 작성하는 과정을 통한 지식과 노하우의 학습을 강조하였다. 학생들은 연구노트가 연구실의 소유임을 분명히 인식하고 있었으며 교수들은 연구노트를 퇴임 시까지 실험실에 보관할 것이라고 언급하였다. 면담 참여자들은 연구노트의 형식적인 측면보다 내용적인 측면에 초점을 맞추고 있었으며 전자연구노트의 도입 필요성은 인식하지 못하고 있었다. 학생들은 정규 실험수업, 실험실 내 교수님과 선배, 견본 연구노트를 통해 연구노트 작성법을 습득하고 있었고 특히 실험실이라는 지식실행공동체 내에서의 학습이 큰 부분을 차지하고 있었다. 이는 연구노트 작성 교육에 있어 실험실의 총책임자인 교수의 역할이 중요하다는 것을 보여준다. 또한 대학 내 연구노트 작성과 관리에 있어 대학기록관의 역할이 보다 강조될 필요성이 있다.

keywords
연구노트, 연구기록물 관리, 전자연구노트, 대학기록관리, laboratory notebooks, research recordkeeping, Electronic Laboratory Notebook(ELN), university records management

Abstract

This study investigated the perceived significance of laboratory(lab) notebooks and the creation and maintenance of them from the perspectives of graduate students and professors in science fields. Semi-structured interviews of three professors and four graduate students were conducted. The interviewees were from three university laboratories of physics, chemistry and biological science. While professors perceived administrative continuity to be a reason for creating lab notebooks, students valued lab notebooks as a memory, and emphasized learning professional knowledge and skills through the recordkeeping practice. Students understood the ownership of lab notebooks and professors wanted to keep lab notebooks until they retire. Interviewees focused more on the content of lab notebooks rather than the form and the structure. They were also not willing to adopt an electronic lab notebook system. Students learned how to create lab notebooks through a course, their current or former academic advisors, seniors in the lab or well-written sample lab notebooks. In particular, students have learned how to create lab notebooks within their laboratories, which are considered to be communities of practice. In this sense, professors responsible for managing laboratories play an important part in teaching students the recordkeeping practice. University archives should also be more concerned with managing and preserving lab notebooks created from their universities.

keywords
연구노트, 연구기록물 관리, 전자연구노트, 대학기록관리, laboratory notebooks, research recordkeeping, Electronic Laboratory Notebook(ELN), university records management

참고문헌

1.

교육과학기술부. (2009). 올바른 연구문화를 위한 연구노트 작성과 관리.

2.

과학기술정책연구원. (2006). BT분야 혁신기반 실태분석 및 선진화 방안:과학기술정책연구원.

3.

국가과학기술자문회의. (2006). 지식재산활용 극대화 방안 연구:국가과학기술자문회의.

4.

김상준. (2008). 연구기록물 중 연구노트의 중요성과 관리 제도화. 정보관리연구, 39(2), 45-74.

5.

부산대학교 산학협력단. 연구노트 사용자 매뉴얼.

6.

김해도. (2006). 국가연구개발사업의 지적재산권 관리에 관한 연구.

7.

노시경. 과학기술대학의 프로젝트 연구개발기록관리분석 - KAIST를 중심으로.

8.

양진향. (2004). 질적 연구 방법론:이화여자대학교출판부.

9.

최현옥. (2010). 우리나라 공과대학 연구실 연구기록의 체계적 관리 방안에 관한 연구. 한국기록관리학회지, 10(1), 119-139.

10.

특허청. 전자연구노트 활성화를 위한 전자연구노트 인프라 구축 및 관련 법제도 개정방안 연구.

11.

Duff, Wendy M.. (1998). Harnessing the Power of Warrant. American Archivist, 61(1), 88-105.

12.

Gracy, Karen. (2004). Documenting Communities of Practice: Making the Case for Archival Ethnography. Archival Science, 4, 335-365.

13.

Ilerbaig, Juan. (2010). Specimens as Records: Scientific Practices and Recordkeeping in Natural History Research. American Archivist, 73(2), 463-482.

14.

Latour, Bruno. (1979). Laboratory Life: The Social Construction of Scientific Facts:Princeton University Press.

15.

Lave, Jean. (1991). Situating Learning in Communities of Practice, In Perspectives on Socially Shared Cognition:American Psychological Association.

16.

Shankar, Kalpana. (2004). Recordkeeping in the Production of Scientific Knowledge: An Ethnographic Study. Archival Science, 4, 367-382.

17.

Shankar, Kalpana. (2007). Order from Chaos: The Poetics and Pragmatics of Scientific Recordkeeping. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 58(10), 1457-1466.

18.

Shankar, Kalpana. (2009). Ambiguity and Legitimate Peripheral Participation in the Creation of Scientific Documents. Journal of Documentation, 65(1), 151-165.

19.

Trace, Ciaran. (2002). What is Recorded is Never Simply ‘What Happened’: Record Keeping in Modern Organizational Culture. Archival Science, 2, 137-159.

20.

Wickman, Chad. (2010). Writing Material in Chemical Physics Research: The Laboratory Notebook as Locus of Technical and Textual Integration. Written Communication, 27(3), 259-292.

21.

Yakel, Elizabeth. (2001). The Social Construction of Accountability: Radiologists and Their Recordkeeping Practices. Information Society, 17(4), 233-245.

22.

Yeo, Geoffrey. (2007). Concept of Records (1): Evidence, Information, and Persistent Representations. American Archivist, 70(2), 315-343.

23.

Yeo, Geoffrey. (2007). Concept of Records(2): Prototypes and Boundary Objects. American Archivist, 71(1), 118-143.

한국기록관리학회지